tiistai 14. huhtikuuta 2015

Kun luotettavuus ratkaisee

Joskus kymmenisen vuotta sitten minulla oli parisuhde päättynyt, ja kuten aina - kyllähän se koville ottaa. Minulla oli silloin vielä mahdollisuus käyttää Ylioppilaiden Terveydenhuoltosäätiön (YTHS) palveluita. Koska olo oli kurja, ja muitakin asioita oli mielen päällä, päätin soittaa YTHS:ään ja varata psykologille ajan.

Kävin yhteensä neljä kertaa juttelemassa psykologin kanssa. Tuolloin tuli puhuttua ventovieraalle omista elämänkokemuksistani - sellaisiakin asioita, joita en ole kunnolla tainnut edes parhaille ystävilleni puhua.

Psykologi oli ehdottoman luotettavan tuntuinen, koska koin turvalliseksi puhua hänelle suoraan omista asioistani. Lisäksi hän oli miespuolinen, jonka koin tärkeäksi. Kolmannanneksi hän ymmärsi ja tuki minua - oli minun puolellani, eikä kuitenkaan ketään vastaan.

Nuo neljä käyntiä riittivät minulle hyvin ja koin tulleeni autetuksi. Voin suositella ja kannustaa hakemaan apua ammattiauttajalta, kun tuntuu siltä, että ulkopuolinen apu on tarpeen eikä halua, pysty tai osaa puhua asioista edes hyville ystäville tai läheisille.

Nyt on tullut ainakin muutama verkkopalvelu mm. Vapaat ajat  ja Vastaamo, joiden kautta voi hakea helposti psykologin palvelua, jos ei vaikka oman terveyskeskuksen kautta halua hakea apua.

Jäin myös miettimään sitä, että minkä verran ihmiset ovat valmiita maksamaan psykologin tai psykoterapeutin palveluista. Monelle pienituloiselle esimerkiksi 90 euroa yhdeltä käynniltä (45 min) on paljon. Toisaalta mitä maksaakaan se, että mieltä painavia asioita ei selvitä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti