Jokaisen mielestä on varmaan tärkeää, että organisaatio tai paremminkin sen työntekijät tuntevat asiakkaansa ja heidän tarpeensa. Käytännössä saattaa kuitenkin käydä niin, että jo organisaation keskijohto etääntyy asiakkaista.
Minulla oli ilo olla muutaman kerran mukana kehittämässä vertaisryhmätoimintapalveluja rahapeliongelmaisille Sosiaalipedagogiikan Säätiön Pelirajat´on on toiminnassa. Pelirajat'on on käynnistänyt useille paikkakunnille vertaisryhmätoimintaa. On esimerkiksi valmennettu ja tuettu vertaisryhmien vetäjiä eli entisiä tai toipuvia peliongelmaisia. Mistään pienestä ongelmasta ei ole kyse. Rahapeliongelman on arvioitu koskettavan jopa 900 000 suomalaista.
Minua ilahdutti, että toiminnan päällikkö on ollut yhden vertaisryhmän toisena vetäjänä, jotta on voinut oppia vertaisryhmätoiminnan dynamiikkaa sisältäpäin. Näin toiminnassa päästään entistäkin lähemmäksi asiakkaiden tilannetta, vertaisryhmien toimintaa sekä mahdollisestetaan toiminnan jatkuva parantaminen. Kun siis puhutaan vaikkapa ryhmissä ilmenneistä ongelmista, ymmärretään ehkä paremmin ryhmän vertaisohjaajaa ja tätä tietoa voidaan käyttää myös vertaisohjaajien valmennuksessa.
Sosiaalipedagogiikan Säätiön julkaiseman kirjan kansi
(kuva lainattu http://pelirajaton.fi/tarinat/ )
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti