maanantai 4. toukokuuta 2015

Superrikkaan vinkit hyviin palveluihin

Aluksi täytyy sanoa, että minä en ainakaan (vielä) ole se superrikas miljonääri, joka antaa otsikon lupaamat vinkit, vaan olen hakenut ne Taivas + Helvetti -kirjasta (2013), jonka ovat toimittaneet Terho Puustinen ja Mika Mäkeläinen. Kirjassa kerrotaan erilaisten yrittäjien tarinoita, minä en tosin Helvetti-osastoa kirjasta löytänyt.

Minulle jäi mieleen kirjan julkaisemisen jälkeen superrikkaaksi tulleen ja kolmessa vuodessa miljaridiluokkaan nousseen Supercellin Mikko Kodisojan haastattelu. Kun kirjan haastattelua tehtiin, hän jo näki mahdollisuutensa tulla superrikkaaksi.

Kodisoja nosti esiin mielestäni tärkeitä teemoja liittyen menestyvien pelien tekemiseen, mutta nämä opit soveltuvat myös minkä tahansa palvelun tai tuotteen kehittämiseen ja aivan mille tahansa toimialalle.

1. Ownership eli omistajuus. Kodisoja näkee, että ihmiset yltävät parhaisiin suorituksiin, kun he saavat mahdollisimman paljon vapautta ja vastuuta. Tällöin voi ajatella syntyvän aitoa kiinnostusta työhön, koska tuote tai palvelu koetaan omaksi. Tämän omistajuuden voi ajatella olevan myös merkittävä motivaation kannalta.

2. Pelin, palvelun tai tuotteen idea on hyvä. Tämä tietenkin kuulostaa yksinkertaiselta vinkiltä, mutta voi olla myös niin, että hyväkään idea ei ole tarpeeksi hyvä etenemisen kannalta ja toisaalta tyhmäkin idea voi osoittautua lopulta hyväksi.

3. Hyvä tiimi. Hyväkään idea ei riitä, jos tiimi ei ole hyvä. "Ydinporukan pitää pystyä työskentelemään saumattomasti yhteen ja muuttamaan suuntaa, jos idea ei olekaan hyvä". Tähän liittyy myös se, että hyvä tiimi pystyy katsomaan omaa peliä, tuotetta tai palvelua objektiivisesti. Tuli mieleen Mato Valtosen jossain todenneen, että "mulkkujen kanssa en tee yhteistyötä".

4. Palvelun henki. Neljänneksi vinkiksi voisi nostaa pelin ja miksei myös samalla tuotteen tai palvelun hengen. Kodisoja puhuu pelin sielusta, joka voi olla esimerkiksi pelaajien välinen yhteistyö, joka kytkee pelaajat yhteen pitkäksikin aikaa. Aitoa yhteisöllisyyttä, arvostusta, lämmintä huumoria ja hyvää meininkiä voi liittyä monenlaisiin palveluihin ja miksei myös tuotteisiin. Miten osaisi luoda hyvän fiiliksen vaikkapa kuntosalille tai kauppaan? Ehkä sekin jo edistää asiaa, että ylipäänsä miettii asiaa - siis käyttäjäkokemusta. Sinäkin ehkä tunnet ihmisiä, jotka osaavat luoda hyvän tunnelman ja samalla palvelulle hyvän hengen ja jopa sielun.

5. Tekemisen avoimuus ja läpinäkyvyys ovat myös teemoja, jotka Kodisojan mukaan liittyvät hyvään tekemiseen. Kaikki "solut" tietävät toistensa tekemisistä ja kaikki menevät aikataulu ja liiketoiminta edellä.

6. Yksinkertaisuus. Kodisojan mukaan pelin pitää näyttää hyvältä ja siihen on päästävä tutustumaan ilmaiseksi. Tämä voi monien palvelujen tai tuotteiden kohdalla olla hieman hankalampaa, mutta varmasti asiakkaille voidaan tuoda paremmin ja erilaisin keinoin tietoa omasta toiminnasta - mennä vaikka asiakkaiden luokse ja esitellä toimintaa vapaamuotoisemmin ilman aggressiivistä myyntiä. Samalla vuorovaikutuksessa voidaan saada arvokasta tietoa asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden toiveista ja tarpeista.

7. Suhde epäonnistumisiin. Mediassakin on tuotu esille Supercellin yhteydessä tapaa kohdata epäonnistumiset. Epäonnistumisia juhlitaan tarjoamalla epäonnistumisesta kertoville tiimeille samppanjapullot. Epäonnistumiset analysoidaan yhdessä huolella. Epäonnistumisia juhlimalla kannustetaan riskinottoon, "...koska ihmiset ideoivat luovasti vain ottamalla riskejä".

8. Työntekijöiden valinta. Valitse työntekijät, joiden arvot ovat samanlaiset organisaation kanssa.

9. Markkinointi. Esimerkiksi monet pelialan isot yritykset käyttävät suuria summia pelien markkinointiin. Näin myös Supercell on tehnyt tullessaan miljardiluokkaan.



Kuvakaappaus Taivas + Helvetti -sivuilta

Supercell. Kuvakaappaus Supercellin www-sivulta.

JK
juha.kesanen(at)selede.fi
Facebook/Palveluksessanne
Twitter @JuhaKe

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti