Mallin mukaan "koulu ei ole rakennus tai paikka, vaan yhteisen ajattelun ja oppimisen alusta". Yhteisessä alustassa voidaan nähdä olevan tilat, opetus ja erilaiset hankkeet. Jutun mukaan mallista ollaan kiinnostuttu, koska "uusi tapa oppia, opettaa ja toimia yhteisönä kiinnostaa".
Tämän tyyppinen oppimisen alustatalous tuntuu viisaalta, vaikkakin se vaatii opiskelijoiden ohjaukselta enemmän resursseja ja toimijoiden omienkin ennakkoajatusten ravistelua. On tärkeää, että eri tahot hahmottavat oman merkityksensä alustan kokonaisuuden osana. Jos kaikki toimijat näkevät olevansa osa kaikkia hyödyttävää oppimisen alustaa, on helpompi sitoutua toimintaan.
Saman tyyppistä alusta-ajattelua voisi varmaan vielä lisätä ja tuoda myös vaikkapa erilaisiin palveluihin esimerkiksi sosiaalialalla, työvoimahallinnossa ja miksei myös rikosseuraamusalalla. Siinä eri toimijat tuovat oman osuutensa osaksi palvelualustaa.
Yksilön elämän voisi nähdä kulkevan erilaisten alustojen kautta yhdistyen elämänalustaksi tai elämänkouluksi.
Kirjasto on yksi oppimisen alusta monille eri oppijoille ja oppilaitoksille. |
juha.kesanen(at)selede.fi
Facebook /Palveluksessanne
Twitter @JuhaKe
www.selede.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti