perjantai 4. maaliskuuta 2016

Palveluhenki ja irtisanomiset

Monessa suomalaisessa yrityksessä on käynnissä yhteistoimintaneuvottelut, joiden tarkoituksena on väen vähentäminen. En voi kuin ihmetellä, kuinka näissä yrityksissä johto ja henkilöstö voivat. Miten asiakaspalvelu onnistuu, kun monen kohdalla on epävarmuutta siitä, jatkuvatko työt? 

Ihmettelen myös sitä, kannattavatko irtisanomiset oikeasti varsinkin isommissa organisaatioissa? Irtisanomisten uhka masentaa työpaikan ilmapiirin. Tämä ilmapiiri vaikuttaa myös heihin, jotka tietävät, etteivät heidän työnsä tule loppumaan. Organisaatioissa on odottava tunnelma ja moni voi niin huonosti.  Tämä ilmapiiri voi vaikuttaa siihen, että yrityksestä lähtee pois myös sellaisia työntekijöitä, joiden ei toivottaisi lähtevän.

Ylin johto tietää, että johtaminen on mennyt pieleen silloin, kun joudutaan irtisanomaan - tuotteet tai palvelut eivät myy tarpeeksi. Keskijohto joutuu miettimään kenet irtisanotaan ja monesti keskijohtoakin vähennetään. Eräs tuttu mies joutui irtisanomaan ensin muut ja sitten hänet irtisanottiin - hän sai tästä vatsahaavan. Harvalle irtisanominenkaan on helppoa. Sen ehkä pystyy tekemään inhimillisemmin, jos itse on tullut irtisanotuksi.

Irtisanomiset ovat merkki myös yrityksestä ulospäin eli ne osoittavat ettei homma pelitä niin kuin olisi toivottu. Esimerkiksi peliteollisuutemme yhden lippulaivan Rovion eli Angry Birdsien tekijöiden irtisanomiset laskivat kyseisen yrityksen arvoa silmissäni. Yritystä on johdettu jossain vaiheessa huonosti ja väärään suuntaan. Irtisanottujen myötä palkkakustannukset pienenevät, mutta tämä on kutistumisen politiikkaa eikä kasvun politiikkaa. Usein irtisanomiset nostavat pörssiyhtiöiden pörssikurssia - itse ihmettelen miksi. Minulle se kertoo siitä, että yritystä on johdettu huonosti.

Irtisanomiset vaikuttavat varmasti myös yrityksen palveluihin, palvelukulttuuriin ja palveluhenkeen. Ei varmasti ole ilo palvella asiakkaita masentavassa ilmapiirissä. Tämä ilmapiiri vaikuttaa kaikkiin asiakaskohtaamisiin ja palveluyhteyden hetkiin. Kannattaako yrittää, kun saattaa olla irtisanottujen listalla.

Eräs tuttuni oli puhelinmyyjänä. Hän kertoi, kuinka tärkeää on työpaikan hyvä henki ja hyvä työfiilis. Työfiilis kuuluu äänessä ja hyvällä äänellä myydään lehtiä. Hyvinvoivat ihmiset varmasti myös palvelevat paremmin, olipa kyseessä mikä tahansa toimiala.

Hyvä palveluhenki syntyy siitä, että kaikki saavat olla mukana ja kaikki tietävät merkityksensä kokonaisuudelle.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti