tiistai 26. huhtikuuta 2016

Innostaako asiakas oikeasti?

Miten keskeisessä roolissa asiakkaat ovat organisaatiossasi ja omassa mielessäsi?

Janne Löytänän ja Kari Korkiakosken Asiakkaan aikakausi -kirjassa (2014, 25 - 27) löytyy hyvä jako, jonka avulla voi esimerkiksi oman organisaation asiakaskeskeisyyttä arvioida.

Ylimmän tason asiakaskeskeinen organisaatio ennakoi asiakkaan tulevat tarpeet ja koko innovaatiotoiminta kytkeytyy tiukasti asiakkaan tarpeisiin. Asiakkaan tarpeilla tarkoitetaan ylimmällä tasolla sekä asiakasorganisaation tarpeita että asiakkaiden henkilökohtaisen elämän tarpeita. Tällä tasolla asiakkaat ja heidän tarpeensa innostavat koko organisaation toimintaa.

Toiseksi korkeimmalla tasolla asiakaskeskeinen organisaatio sitoutuu asiakkaisiin ja pyrkii pitkiin asiakassuhteisiin huomioiden asiakkaan tunnetason. Tavoitteena on luoda asiakasodotukset ylittäviä kokemuksia ja saada lisää suosittelijoita.

Kolmas asiakaskeskeisyyden taso on reagoiva taso. Tällöin asiakkailta kerätään palautetta ja toimintaa pyritään kehittämään tämän palautteen pohjalta. Kirjan mukaan tämän tason organisaatiot kuvaavat toimintaansa asiakaslähtöiseksi, vaikka ei olla vielä läheskään asiakaskeskeisyyden ylimmällä tasolla.

Alimmalla tasolla organisaatiot keskittyvät asiakkaisiin, joiden tavat he tuntevat. Vaikka asiakkaat ovat tavallaan osa organisaatiota, toiminnassa keskitytään silti enemmän organisaation sisäiseen toimintaan kuin asiakkaisiin.

Ainakin minusta kirjassa oli hyvä muistutus, että ylimmällä tasolla huomioidaan myös asiakkaiden henkilökohtaisen elämän tarpeita.

Lähde: Korkiakoski Kari & Löytänä Janne (2014) Asiakkaan aikakausi. Rohkeus+Rakkaus=Raha. Talentum. Helsinki.



Kevät + Rohkeus + Rakkaus= Sammakoita

JK
juha.kesanen@selede.fi

keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Mobiilisovellus 20 minuutissa

Talouselämä-lehden (15.4.2016) Kasvuyritykset-palstalla oli juttua suomalaisesta AppGyver yrityksestä, joka on julkaissut mobiilisovellusten tekemiseen tarkoitetun Composer 2 -kehitysalustan.

Lehtijutun mukaan Composer 2:den avulla pystyy tekemään ainakin demoversion mobiilisovelluksesta jopa 20 minuutissa. Mikä parasta sovelluksen pystyisi tekemään ilman koodaustaitoja.

Jutussa Composer 2 -palvelua verrataan blogialusta Wordpressiin. Aiemmin blogeja pystyi julkaisemaan vain sellainen, joka osasi koodata blogisivut itselleen, mutta Wordpressin avulla jokainen pystyi helposti aloittamaan blogin pitämisen.

Composer 2 -palvelun taustalla on digitalisaatio ja asiakkaiden muuttuneet tarpeet. Organisaatioiden täytyy mobilisoida ja digitalisoida toimintansa, mutta se on jutun mukaan hidasta, kallista ja hankalaa. Juuri tähän saumaan lehtijutussa väitetään Composer 2:den iskevän nopeudellaan paremmin kuin suuret kilpailijansa.

Joka tapauksessa lähtökohtaisesti Composer 2 kuulostaa hyvältä palvelulta. Kukapa ja mikäpä organisaatio ei haluaisi osata tehdä sovelluksia ihan itse? Ainakin rajattua Composer 2 sovellusta voi ymmärrykseni mukaan käyttää ja kokeilla ihan ilmaiseksi. 

Jos joku lukija käy testaamassa tai on jo testannut Composeria, olisi kiva saada kommentteja kokemuksista vaikkapa tänne blogiin. Ehkä testaan sitä joskus vielä itsekin.  


Ideoita mobiilisovelluksille? Kuvakaappaus AppGyverin sivuilta.

JK
juha.kesanen@selede.fi

tiistai 12. huhtikuuta 2016

Kumi puhkesi

Menin viime sunnuntaina Mannerheimin Lastensuojeluliiton Viikin paikallisyhdistyksen lasten ja vanhempien pyöränhuoltotapahtumaan.

Ajoin tapahtumaan ehjällä pyörällä ja palasin rikkinäisen pyörän kanssa. Huoltohommat sujuivat siihen saakka hyvin, kunnes päätin kerrankin täyttää pyöränrenkaat ihan viimeisen päälle koviksi. Se kävi helposti, kun käytössä oli autonrenkaiden täyttämiseen käytettävä paineilmalaite.

Näppärää ja oikein innostuin. Kerrankin renkaat olivat kivikovat. Ainoa huono puoli tässä oli se, että istuessani satulaan takarengas hajosi. Ja reikiä siinä oli saman tien vaikka kuinka paljon. Tätä rengasta ei kannattanut enää paikata.

Ei muuta kuin työntämään pyörää kotiin, samalla omaa tyhmyyttäni mielessäni manaten ja vanhimman lapseni hoputtaessa vieressä. En sentään pojan pyörää hajottanut.

Onneksi asuinalueellamme on kerrostalon kivijalassa hyvä pyöräkorjaamo - Hajakoko. Siellä olen huollattanut laadukkaasti ja luotettavasti perheemme pyöriä ja sieltä sain nytkin ostettua nopeasti uuden sisärenkaan.

Jututin hieman pyöräkorjaajaa ja hän sanoi, että kevät ja kesä on kiireistä aikaa, mutta talvella on hiljaisempaa.

Pyöräilyn suosio myös talvisin on kasvussa. Toivottavasti se toisi lisää töitä. Ehkä kevätsesongin ulkopuolella tapahtuvia pyöräkorjauksia voisi markkinoida vielä enemmän. Minusta ainakin on näppärää, kun pyörähuolto löytyy ihan kodin läheltä.

Pyörä on nyt kunnossa ja sormet rasvassa. Minä tyydyn jatkossa käyttämään perinteistä pyöränpumppua ja suuremmissa pyörähuolloissa ammattitaitoista korjaajaa.

Nyt kelpaa ajella. Jatkossa käytän vaan pumppua!

JK
juha.kesanen@selede.fi

maanantai 4. huhtikuuta 2016

Inspiroija miettii asiakaskokemusta

Viime sunnuntaina (3.4.2016) Helsingin Sanomien Inspiroija-juttusarjassa oli tällä kertaa mukana Arja Vanhanen, joka on toiminut pitkään muun muassa liikunnanohjaustehtävissä.

Hän osasi mielestäni hienosti kertoa, että työssä on tärkeää tavoiteltava asiakaskokemus. Hän nimittäin vastasi:

"Ryhmäliikuntaohjaana haluan tuottaa onnistuneita liikuntakokemuksia asiakkaille. Kun ihmiset tulevat tunneille, he tulevat viettämään vapaa-aikaa. Haluan, että he saavat haluamansa, eli hyvän mielen ja energiaa. Kouluttajana haluan antaa tuleville ohjaajille sellaisen kokemuksen, että he haluavat lähteä tekemään intohimoisesti tätä työtä. Haluan heidän kokevan, että he pystyvät ja osaavat ja onnistuvat."

Arjan kommentissa on hienosti kuvattu asiakasymmärrystä ja kahden asiakasryhmän eli ryhmäliikuntatunneille tulevien asiakkaiden sekä tulevien ohjaajien tavoiteltavaa asiakaskokemusta.

Missä tahansa palvelussa tavoiteltava asiakaskokemus tulisi olla hyvin mietitty. Sen mielessä pitäminen voi nostaa radikaalisti asiakaspalvelun tasoa ihan jokaisessa työpaikassa. Jokaisen tapaamisen tulisi tukea sitä, että haluttu asiakaskokemus syntyy. Siinäpä haastetta.

Mistä tavoiteltava asiakaskokemus syntyy?

JK
juha.kesanen@selede.fi