keskiviikko 17. huhtikuuta 2019

Palvelujen automatisaatio ja toisten kohtaaminen

Helsingin Sanomien yleisönosastolla 10.4.2019 kuopiolainen Janne Huopio kirjoitti, kuinka palveluiden automatisoituessa satunnaiset ihmisten väliset kohtaamiset vähenevät.

Omankin asuinalueen ympäristössä olen nähnyt, kuinka eräs viikoittain käyvä invataksin kuljettaja vaikuttaa olevan erittäin mieluinen kontakti pyörätuolilla liikkuvalle asukkaalle. Tällaiset äkkiseltään helposti vähäpätöisiltä tuntuvat kontaktit voivat kuitenkin olla arkisen hyvinvoinnin kannalta merkittäviä. Ne vähentävät esimerkiksi yksinäisyyden tunnetta ja tarjoavat vaikkapa juttutoveria ajankohtaisten asioiden pohtimiseen. Samanlaisia tärkeitä kontakteja voivat olla erilaiset hoitajat ja vaikkapa tutut kauppojen myyjät, parturit ja kampaajat.

Mikäli tulevaisuudessa esimerkiksi invataksia ohjaa robotti, tällaiset tärkeät ihmisten väliset kontaktit vähenevät. Nykyisin jo esimerkiksi moni palvelu varataan sähköisesti ja ensimmäinen ihmiskontakti tapahtuu vasta palveluun saavuttaessa. Sähköinen palvelun varaaminen on näppärää, mutta siinä jää ihmiskontakti saamatta. Toisaalta vielä nykyisin voi olla vaikea edes kuvitella, kuinka hyvä tekoälyn ohjaama asiakaspalvelurobotti voi jonain päivänä olla. Hienoa olisi, että tekoälyrobotti voisi asiakaspalvelijana ohjata tehokkaasti ja mukavasti oikeaan paikkaan ja selvittää jo asiakkaan ongelmaakin.



JK
juha.kesanen(at)selede.fi
Facebook /Palveluksessanne
Twitter @JuhaKe
www.selede.fi

torstai 4. huhtikuuta 2019

MobilePay ja käteinen häviää

Otin hiljattain käyttöön MobilePay-sovelluksen ja myönnän, että etukäteen minulla oli ollut pieniä ennakkoluuloja. Muutaman viikon käyttökokemuksella voin vain todeta, että onhan se aika näppärä maksuväline esimerkiksi, jos porukalla tehdään ostoksia ja yhdelle pitää siirtää rahaa.

MobilePayn avulla rahan siirto on helppoa, jos kummallakin on MobilePay-sovellus ladattuna älypuhelimeen. Silloin rahan siirtoon riittää tiedoksi pelkkä toisen puhelinnumero. Eilen maksoin ensimmäisen kerran verkkokaupan tilauksenkin MobilePaylla. Hyvin toimi.


Kyllä tässä taitaa käydä niin, että käteinen raha häviää kohta kokonaan, kun kännykällä hoituu kaikki rahaliikenne. Ja ainakin toistaiseksi MobilePay on tavallisille käyttäjäasiakkaille ilmainen. Mikäli tämä ilmaisuus muuttuisi, sovellus ei tietenkään olisi niin houkutteleva.



Suomen Pankin rahamuseon näyttelyjulisteet 4.4.2019.

JK
juha.kesanen(at)selede.fi
Facebook / Palveluksessanne
Twitter @JuhaKe
www.selede.fi